Kurs Operator DTP – to kompleksowy kurs, który swym zakresem obejmuje zestaw programów firmy Adobe: Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat z rozszerzeniem o specjalistyczny moduł zarządzania kolorem lub przygotowanie do druku. Kurs Operator DTP składa się z trzech szkoleń:
Zobacz pełny opis kursu:
https://itmedia.pl/szkolenie/kurs-operator-dtp/
Program szczegółowy
Kurs Operator DTP składa się z trzech szkoleń:
Szkolenie Projektowanie i skład – druk i publikacje elektroniczne moduł I
Budowa obrazu
- Grafika wektorowa
- Grafika bitmapowa
- Rozdzielczość
- Dobieranie rozdzielczości do różnych zastosowań
Zrozumienie koloru
- Tryby CMYK i RGB
- Inne tryby definiowania kolorów
- Dobór odpowiedniego trybu do różnorodnych typów reklam i publikacji
Retusz i korekta zdjęć
- Retusz i narzędzia retuszu
- Usuwanie zbytecznych detali, korekcja tła
- Różne techniki i sposoby retuszu
- Redukcja zmarszczek
- Komputerowe modelowanie sylwetki
Korekta jasności i kolorów
- Dopasowanie kolorystyki zdjęć
- Poprawa nasycenia i kontrastu
- Zarządzanie jasnością i nasyceniem barw
- Efekty specjalne z użyciem kolorów
Wycinanie obiektów z tła
- Podstawy selekcji
- Dobór właściwych narzędzi tworzenia zaznaczenia
- Wycinanie prostych obiektów z tła
- Korekta zaznaczenia
- Wycinanie złożonych obiektów z tła
- Usuwanie tła
Tworzenie fotomontaży i efektów specjalnych
- Dodawanie cieni
- Dodawanie atrakcyjnych teł
- Łączenie różnych obrazów
Zniekształcenia i transformacje
- Skalowanie, obracanie
- Tworzenie wizualizacji reklam ulicznych
- Tworzenie różnego typu mockupów (kubeczki, monitory, koszuki i inne)
Tworzenie ikon, symboli i innych elementów graficznych
- Wykorzystanie podstawowych kształtów do tworzenia złożonych ilustracji
- Narzędzia łączenia i wycinania ścieżek
- Wykorzystanie ołówka i jego opcji
- Tworzenie logotypów
Dobór kolorów i praca z kolorami
- Przygotowanie własnej palety kolorów
- Serwis internetowy color.adobe.com
- Wykorzystanie gradientów
- Użycie kolorów dodatkowych typu Pantone
- Dobór kolorów naszej pracy
Tworzenie elementów graficznych na potrzeby druku i publikacji elektronicznej
- Tworzenie drobnych grafik wektorowych
- Ikony internetowe i inne elementy graficzne
- Wykorzystanie aplikacji Capture do tworzenia elementów graficznych
- Symbole i znaki okolicznościowe
- Wykorzystanie narzędzia Width Tool (Szerokość)
Tworzenie reklam do prasy i banerów internetowych
- Wykorzystanie zdjęć, elementów wektorowych i tekstu do tworzenia reklamy
- Dopasowanie rozmiaru
- Wykorzystanie spadów
- Zapis reklamy do druku
- Zapis i optymalizacja reklamy internetowej
Tworzenie plakatu
- Wykorzystanie zdjęć do tworzenia plakatu
- Użycie tekstów i elementów wektorowych
- Dopasowanie formatu i użycie spadów
- Sprawdzenie poprawności przygotowania pracy do druku
- Przygotowanie i zapis plakatu do druku offsetowego
Tworzenie projektu strony internetowej lub newslettera
- Przygotowanie elementów graficznych
- Zasady projektowania strony internetowej
- Rozmiar strony a projekty responsywne
- Wykorzystanie kolorów, tekstów i zdjęć w projektach webowych
- Zapis projektu i prezentacja w formie elektronicznej
Projektowanie interfejsu aplikacji mobilnej
- Wykorzystanie szablonów Photoshopa i Illustratora do tworzenia publikacji elektronicznej
- Projektowanie i wykonanie elementów aplikacji
- Przygotowanie projektu kilku ekranów aplikacji mobilnej
- Podgląd aplikacji na urządzeniu przenośnym (tablet, smartfon)
- Zapis i prezentacja pracy w formie elektronicznej
Przygotowanie wielostronicowego foldera reklamowego
- Tworzenie dokumentów wielostronicowych
- Wykorzystanie stron wzorcowych i automatycznej numeracji
- Przygotowanie makiety katalogu
- Import zdjęć i elementów graficznych
- Import i wykorzystanie tekstów
- Opcje importu
- Przygotowanie foldera do druku i publikacji elektroniczna
- Tworzenie katalogu w wersji internetowej – Publish Online
Zaawansowana praca z tekstem
- Zasady formatowania tekstów
- Wykorzystanie paneli Character (Typografia) oraz Paragraph (Akapit)
- Tworzenie stylów akapitowych
- Wykorzystanie stylów akapitowych
- Tworzenie stylów znakowych
Przygotowanie znaków okolicznościowych
- Wydajne metody kopiowanie i skalowania
- Tworzenie złożonych ilustracji wektorowych
- Wektoryzowanie zdjęć
- Wykorzystanie tekstu na ścieżce
- Tworzenie emblematów okolicznościowych (sport, film, muzyka)
- Zapis efektów pracy gotowej do druku
Przygotowanie kartki świątecznej
- Projektowanie kartki świątecznej do druku oraz przesyłki via e-mail
- Dopasowanie rozmiarów i spady
- Tworzenie elementów graficznych
- Dodawanie i formatowanie tekstów
- Wykorzystanie krojów pisma z usługi TypeKit
- Zapis kartki świątecznej do druku oraz w postaci elektronicznej
Tworzenie prostych animacji
- Zasady tworzenia i zapisu animacji HTML5
- Ograniczenia w działaniu animacji
- Wykorzystanie InDesign do tworzenia prostych animacji w dokumentach elektronicznych
- Tworzenie prostej animowanej reklamy internetowej / newslettera
Szkolenie Projektowanie i skład – druk i publikacje elektroniczne – moduł II
Zaawansowane ustawienia koloru w programach Adobe
- Ustawienia kolorów
- Profile monitora
- Przestrzeń RGB, CMYK, skala szarości i inne
- Konwersja kolorów
- Podgląd pracy z użyciem profili – próba kolorów
Zaawansowane narzędzia retuszu
- Przypomnienie technik retuszu i usuwania zbytecznych detali
- Różne techniki, narzędzia i sposoby retuszu
- Retusz twarzy i skóry z użyciem techniki frequency separation
- Inne techniki retuszu twarzy i ciała
- Retusz z zachowaniem perspektywy
Korekta jasności i kolorów z użyciem warstw dopasowania i obiektów inteligentnych
- Dopasowanie nasycenia i kolorystyki zdjęć
- Poprawa jasności i kontrastu
- Dopasowanie kolorystyki wielu zdjęć lub warstw
- Zaawansowane efekty specjalne z użyciem narzędzi korekty kolorów
Zaawansowane sposoby wycinanie złożonych obiektów z tła
- Dobór właściwych narzędzi tworzenia zaznaczenia
- Wycinanie złożonych obiektów z tła
- Korekta zaznaczenia
- Wycinanie z tła z użyciem masek i kanałów
Tworzenie fotomontaży i efektów specjalnych z użyciem obiektów inteligentnych
- Różne sposoby łączenia warstw
- Edycja obiektów inteligentnych
- Retusz i dopasowanie kolorów z użyciem obiektów inteligentnych
- Wykorzystanie elementów wektorowych jako obiektów inteligentnych
Wizualizacje i Mockupy
- Tworzenie wizualizacji bilboardów ulicznych z użyciem obiektów inteligentnych
- Tworzenie różnego typu mockupów (opakowania, kubeczki, monitory, koszulki i inne)
- Tworzenie prostych wizualizacji 3D
Zaawansowane techniki tworzenie ikon, symboli i innych elementów graficznych
- Praca z perspektywą
- Wykorzystanie narzędzi Live Paint (Aktywne malowanie) w procesie tworzenia złożonych ilustracji
- Zaawansowane możliwości wektoryzacji zdjęć i innych plików graficznych
- Wykorzystanie aplikacji mobilnej Adobe Capture
- Zaawansowane techniki zarządzania kolorem w grafice wektorowej
Dobór kolorów i praca z kolorami
- Przygotowanie własnej palety kolorów
- Tworzenie motywów kolorystycznych
- Serwis internetowy color.adobe.com
- Tworzenie i wykorzystanie gradientów
- Użycie kolorów dodatkowych typu Pantone
- Różne przykłady uszlachetniania druku
Tworzenie zaawansowanych elementów graficznych na potrzeby druku i publikacji elektronicznej
- Tworzenie złożonych elementów wektorowych
- Ikony internetowe i inne elementy strony lub aplikacji mobilnej
- Wykorzystanie aplikacji Capture do tworzenia elementów graficznych
Tworzenie reklam do prasy i animowanych banerów internetowych
- Wykorzystanie zdjęć, elementów wektorowych i tekstu do tworzenia reklamy
- Dopasowanie rozmiaru reklamy
- Dodawanie animacji i innych elementów interaktywnych
- Zapis reklamy do druku, wykorzystanie profili
- Zapis i optymalizacja animowanej reklamy internetowej
Tworzenie plakatu
- Wykorzystanie szablonów Photoshopa do tworzenia plakatu, reklamy i ulotki
- Praca z maskami Photoshopa
- Zaawansowane opcje rozmieszczania elementów
- Formatowanie tekstów, wykorzystanie stylów i elementów wektorowych
- Zaawansowane metody sprawdzenie poprawności przygotowania pracy do druku
- Przygotowanie i zapis plakatu do druku offsetowego
Projektowanie animowanego interfejsu aplikacji mobilnej
- Wykorzystanie szablonów Photoshopa i Illustratora do tworzenia publikacji elektronicznej
- Projektowanie i wykonanie elementów aplikacji
- Przygotowanie projektu kilku ekranów aplikacji mobilnej
- Podgląd aplikacji na urządzeniu przenośnym (tablet, smartfon)
- Tworzenie animacji ukazującej sposób działania aplikacji
- Zapis i prezentacja projektu w formie filmu
Przygotowanie wielostronicowego foldera reklamowego
- Zaawansowane tworzenie dokumentów wielostronicowych
- Wykorzystanie stron wzorcowych i automatycznej numeracji
- Style obiektowe, style akapitowe i znakowe
- Zaawansowane sposoby importu i wykorzystania tekstów
- Praca z tabelami, formatowanie tabel
- Wykorzystanie stylów komórkowych oraz tabeli do szybkiego zarządzania wyglądem tabel w naszym dokumencie
- Szybkie formatowanie tekstów z użyciem stylów typu następny, następstwo i pętla stylów
- Podstawy użycia wyszukiwania i formatowania za pomocą GREP
- Wykorzystanie linii akapitowych, tła akapitu i innych zaawansowanych opcji formatowania tekstów
- Interaktywny i automatyczny spis treści
- Przygotowanie pracy do druku, weryfikacji publikacji
- Zapis katalogu w formacie PDF do druku jak i zastosowań internetowych
- Tworzenie katalogu w wersji internetowej – Publish Online
Zaawansowana praca z dokumentem wielostronicowym
- Wykorzystanie księgi
- Synchronizacja stylów i wyglądu całej publikacji
- Zaawansowane sposoby formatowania z użyciem zmiennych, żywa pagina
- Wykorzystanie kolorów dodatkowych
- Różne sposoby rozmieszczania obiektów
- Wykorzystanie biblioteki InDesign
- Wykorzystanie biblioteki Creative Cloud
Tworzenie animacji oraz prostych elementów interaktywnych
- Tworzymy interaktywną instrukcję obsługi
- Wykorzystanie elementów wektorowych
- Automatyczne tworzenie podpisów
- Dodawanie animacji do wybranych elementów instrukcji
- Wywoływanie ukrytych elementów publikacji
- Wykorzystanie krótkich filmów oraz narratora
- Zapis publikacji w interaktywnej formie elektronicznej – Publish Online
Wykorzystanie programu Adobe Acrobat do weryfikacji i naprawy plików PDF
- Weryfikacja dokumentów PDF
- Zamiana na krzywe, łączenie wielu plików, wydzielanie stron
- Podstawy edycji plików PDF za pomocą narzędzi programu Adobe Acrobat Professional
- Konwersja i naprawa błędnie przygotowanych dokumentów PDF
- Tworzenie własnych profili sprawdzania poprawności plików PDF
Szkolenie Przygotowanie do druku
Grafika, tekst, strona, dokument
- grafika pikselowa
- grafika wektorowa
- tekst formatowany (lub nieformatowany)
- strona zwykła
- rozkładówki
- paginacja
- spad strony i dokumentu
- pasery, paski koloru i linie cięcia
Formaty plików w przygotowaniu do druku
- formaty dla grafiki pikselowej
- formaty dla grafiki wektorowej
- formaty dla tekstu
- uniwersalne formaty plików
Przygotowanie plików źródłowych
- dobór plików wejściowych
- konwersje
- różnice w interpretacji
Czcionki „fonty”
- ASCI
- Unicode, WGL
- Czcionki OpenType i funkcje zecerskie
Praca z kolorem, przestrzenie barwne, farby
- grafika 1, 8 i 16 bitowa
- skala szarości
- RGB, CMYK, LAB
- Pantone™
- inne palety kolorów
- farby mieszane
Definiowanie podstawowych założeń przygotowywanego projektu
- rozmiar
- technika druku
- wymagania dodatkowe
Obróbka kolorystyczna za pomocą profili koloru
- obróbka materiałów wejściowych
- obróbka kolorystyczna plików wyjściowych
Elementy przezroczyste, wtapiania, miękkie cienie
- kanał alfa
- ścieżka odcinania
- maska wektorowa i bitmapowa
- przezroczystości, miękkie cienie, wtapiania w importowanych grafikach
Maksymalne nafarbienie
- Total Ink Limit (TAC)
- ręczna korekcja TIL w Photoshopie
- korekcja TIL za pomocą profili koloru
Definiowanie nadruków i zalewek „trapping”
- nadruki w grafikach
- nadruki obiektów w InDesignie
- zalewki w probramach graficznych
Metody uszlachetniania druku
- lakiery
- tłoczenia
- wykrojniki
- hot i cold stamping
Techniki druku
- typografia
- offset
- fleksografia
- rotograwiura
- sitodruk
- wydruki wielkoformatowe
- druk cyfrowy
Przygotowanie plików do CTF i CTP
- podobieństwa i różnice
- impozycja ręczna i automatyczna (krótkie omówienie)
- wady i zalety obu technologii
- przygotowanie plików PS Level 2 i 3
- przygotowanie plików PDF i PDF/X
- separacje barwne i kompozyty
Soft proof
- Dlaczego warto stosować programową próbę koloru
- Monitory zgodne z wymaganiami
- Ustawienia stanowiska
Funkcje sprawdzające Acrobat’a
- Podgląd nadruku
- Podgląd rozbarwień
- Inspekcja wstępna
Ustawienia Inspekcji
- Import i export profili inspekcji
- Ustawianie parametrów inspekcji
- Tworzenie profili inspekcji
bądź
Szkolenie Zarządzanie kolorem
Światło i kolor
- fizyczna natura światła
- rodzaje źródeł światła
- temperatura barwowa światła
- czym jest i skąd się bierze barwa
- trójchromatyczny model percepcji barw
- model addytywny
- model substraktywny
- postrzeganie barw przez kontekst
- rola otoczenia i oświetlenia w postrzeganiu barw
- widmo światła
- zjawisko fluorescencji
Barwa w zapisie cyfrowym
- narzędzia do pomiaru koloru (densytoemtr, kolorymetr, spektrofotometr)
- cyfrowy zapis koloru i obrazu
- przestrzenie barwne L*a*b*, RGB, CMYK
- formaty plików
- pomiarowa i subiektywna ocena różnic kolorów (delta E)
- gamut
- porównanie trójwymiarowych modeli przestrzenie barw
Metameryzm
- wpływ na odbiór barw przez człowieka i urządzenia pomiarowe
- wpływ na ocenę proofów i wydruków
- rola prawidłowego oświetlenia w ocenie barw
Urządzenia czytające i tworzące obraz
- skaner
- cyfrowy aparat fotograficzny
- monitor
- drukarka
- techniki druku (skrót)
- gęstość optyczna
Profile ICC
- koncepcja profili ICC
- zakres informacji zapisanych w profilach ICC
- klasyfikacja profili
- ograniczenia profili
- tworzenie profili ICC
- wzorce pomiarowe
Monitor – kalibracja i profilowanie
- ustawienia panelu monitora
- kalibracja i profilowanie przy pomocy spektrofotometru i kolorymetru
- ustalanie docelowych wartości temperatury barwowej, gammy i luminancji
- ocena wyników kalibracji i jakości monitora
- generowanie profilu ICC monitora
Skaner – kalibracja i profilowanie
- ustawienie prawidłowych parametrów skanowania
- skanowanie wzorca
- pomiar wzorca i generowanie profilu ICC skanera
Aparat cyfrowy – profilowanie sceny
- format RAW
- wzorzec ColorChecker
- tworzenie profilu sceny zdjęciowej
- użycie wygenerowanego profilu dla automatycznej korekcji barw
Drukarka – kalibracja i profilowanie
- ustalenie prawidłowych warunków wydruku
- techniki druku a jakość obrazu
- wpływ papieru i barwników na jakość wydruku
- czynniki wpływające na stabilność koloru w czasie
- wydruk wzorca
- pomiar wzorca i generowanie profilu ICC drukarki
Ustawienia systemu i programów
- instalacja profilu ICC w systemie (Mac OSX, Windows)
- ustawienie i synchronizacja programów Adobe Photoshop, InDesign, Illustrator
Praktycznie użycie profili ICC
- profile domyślne
- przyporządkowywanie profili
- wbudowywanie i usuwanie profilu
- konwersja przestrzeni z wykorzystaniem profili
- strategia pracy z profilami w złożonych dokumentach
- utrzymanie prawidłowej interpretacji barw pomiędzy osobami współpracującymi
Proof
- Omówienie cech oprogramowania używanego do drukowania proofów (z wykorzystaniem programu EFI Fiery XF)
- Pomiarowe paski kontrolne, ich cechy i zastosowanie
- Tworzenie pracy dla proofera uzupełnionej o pomiarowe paski kontrolne
- Wydruk proofa z automatyczną certyfikacją (z wykorzystaniem plotera Canon iPF6450 z głowicą spektrofotometryczną)
- Certyfikacja automatyczna i ręczna
- Omówienie certyfikatu i analiza uzyskanych wyników
Symulacje przestrzeni barw
- Soft Proof – wady i zalety symulacji ekranowych
- Hard-Copy Proof – możliwości i ograniczenia przy tworzeniu wydruków próbnych
- warunki prawidłowej oceny proofa
- testy kontrolne poprawności kolorystycznej proof