Zakres tematyczny szkolenia
PROGRAM I ĆWICZENIA
1. WIZERUNEK PRZYWÓDCY
- Postawa przywódcy.
- Atrybuty przywództwa.
2. MENEDŻER JAKO PRZYWÓDCA
- Przywództwo ukierunkowane na działanie.
- Zadanie, zespół, jednostka.
- Skuteczne kierowanie.
- Motywowanie pracowników.
- Model CLIMB.
- Ustalanie reguł i standardów pracy charyzmatycznego menadżera.
- Wywieranie wpływu menadżerskiego i komunikacja perswazyjna.
- Inteligencja emocjonalny charyzmatycznego przywódcy.
3. PRZYWÓDZTWO SYTUACYJNE
- Styl strukturyzujący.
- Styl trenerski.
- Styl zachęcający.
- Styl delegujący.
4. ZESPÓŁ PRACOWNICZY I ZASADY JEGO FUNKCJONOWANIA
- Organizacja pracy zespołu – ustalanie celów zespołowych.
- Indywidualne role członków zespołu – diagnoza i postępowanie, przydzielanie zadań.
- Praca zespołowa – siła zespołu, odpowiedzialność, motywacja, współpraca.
- Komunikacja w zespole.
- Zarządzanie sytuacjami trudnymi w zespole.
5. ZMIANA JAKO TRWAŁY ELEMENT ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM
- Istota zmiany.
- Zarządzanie zmianą.
- Model kultury organizacji a pożądane zachowania kierownicze.
Ćwiczenia:
- model kultury organizacyjnej – analiza przykładu,
- model CLIMB – analiza fragmentów filmów, grupowa dyskusja moderowana,
- style kierowania, style przywództwa – kwestionariusz LASI, praca warsztatowa,
- zasady funkcjonowania zespołów – analiza kwestionariusza ról zespołowych, praca warsztatowa, okno Johari,
- przywództwo w procesie zmiany – gra strategiczna „wspólna waluta”, której naturalna struktura polega na osiągnięciu celu i oporze w jego realizacji. Starania każdego z graczy, prowadzące do przezwyciężania tego oporu i osiągania celu, są sednem gry i tym, co powoduje, że jest ona zarówno zabawna jak i satysfakcjonująca. Gra pomaga Uczestnikom przygotować się na przyszłe wyzwania. Aktywność w grze nastawiona jest na działania, w trakcie których znajdowane są rozwiązania pojawiających się problemów. W takim procesie gracze uzmysławiają sobie, że mogą i powinni być aktywnymi i efektywnymi członkami grupy.