Opis i cel szkolenia
To, co charakteryzuje dobrego menadżera, to umiejętność odgrywania wielu ról równocześnie oraz elastyczne działanie w zależności od okoliczności. Badania Henriego Mintzberga kanadyjskiego profesora, ekonomisty i specjalisty od zarządzania wskazują, że tylko skuteczni menedżerowie potrafią odgrywać i odgrywają aż dziesięć odmiennych ról, które podzielił na trzy grupy: decyzyjne, interpersonalne i informacyjne. Dlatego umiejętność wchodzenia w role, jest dla menadżera umiejętnością tak samo ważną, jak choćby planowanie czy organizowanie.
Podczas szkolenia z wykorzystaniem symulacji uczestnicy mogą doskonalić umiejętność wchodzenia w role, często zupełnie odmienne niż te zawodowe, a mimo to doskonalące zawodowe kompetencje. Stawiani są przed złożonym problemem, który muszą rozwiązać podejmując konkretne działania. Dzięki temu mają możliwość praktykowania, doświadczania, obserwowania siebie i innych podczas rozwiązywania problemów czy konfliktów, podejmowania decyzji, realizacji celów itp. Symulacja stawia uczestników przed wyzwaniem wchodzenia w bardzo konkretne role, a im lepsza umiejętność wchodzenia w rolę, tym lepsze wyniki – jak w życiu.
Do kogo adresowane jest szkolenie:
- do menadżerów z każdego poziomu zarządzania organizacją niezależnie od jej profilu działalności, wielkości czy zasięgu;
- do kierowników zespołów projektowych i zespołów formalnych;
- do pracowników działów personalnych, którzy chcą być partnerami dla zarządów i dla menadżerów w firmie, w której pracują;
- do właścicieli firm;
- oraz do osób, które poszukują możliwości rozwoju własnych kompetencji w rzeczywisty i niestandardowy sposób.
Cele główne szkolenia z wykorzystaniem symulacji:
Symulacja stanowi wyzwanie, podczas którego każdy z uczestniczących w niej menadżerów może sprawdzić:
- czy potrafi równoważyć własny interes z dobrem wspólnym.
- czy pamięta, że realizacja indywidualnego celu nie zawsze gwarantuje efekty w organizacji.
- Pozwala na autorefleksję w odniesieniu do swoich umiejętności menadżerskich zarówno na poziomie lidera jak i członka zespołu.
Oparta jest na dylemacie wspólnego pastwiska,
- co pozwala menadżerom w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach zobaczyć, jak funkcjonuje społeczność, w której każdy dąży do osiągnięcia tylko swoich celów.
- Dzięki założonym wskaźnikom efektywności, pozwala dostrzec wpływ działania poszczególnych osób na wynik organizacji.
Każdy z menadżerów otrzymuje odpowiedzialną rolę, w której ma szansę wykazać się własnymi kompetencjami w zakresie:
- podejmowania decyzji,
- zachowania w sytuacji presji czasu,
- skutecznego komunikowania się z innymi,
- orientacji na cel,
- partycypacji i współpracy
- oraz inicjatywy w poszukiwaniu informacji kluczowych dla podjęcia ostatecznych wyborów.
Poprzez połączenie interakcji na żywo z elementami rzeczywistości online, gracze angażują się w dyskusje prowokujące refleksję nad własnymi kompetencjami i uczące współpracy oraz szacunku dla odmiennych poglądów oraz różnych umiejętności członków zespołu.
Pomaga w doskonaleniu umiejętności tworzenia silnych zespołów, które potrafią się komunikować, współdziałać i wypracowywać rozwiązania dążące do rozwoju dobra całej organizacji.
Korzyści dla uczestników
Korzyści, które uzyskują Uczestnicy szkolenia z wykorzystaniem symulacji:
- w sposób realny i niestandardowy doskonalą umiejętność wchodzenia i odnajdywania się w różnych rolach na wszystkich trzech poziomach: decyzyjnym, interpersonalnym i informacyjnym;
- rozwijają umiejętności podejmowania decyzji adekwatnych do potrzeb i sytuacji w zespole i całej organizacji;
- ćwiczą umiejętności argumentowania własnych decyzji i wyborów oraz bycia elastycznym w sytuacji zmieniających się warunków;
- zdobywają wiedzę na temat własnych strategii stosowanych w sytuacji konfliktów oraz konsekwencji ich stosowania;
- doskonalą, pogłębiają i rozwijają umiejętności oceny, tworzenia i usprawniania procesów komunikacyjnych w grupie;
- kształcą umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy do samoanalizy i analizy efektywności własnych działań w sytuacjach interakcji społecznych wymagających od menadżera wysokich kompetencji społecznych;
- nabywają motywację do angażowania się w podejmowanie wyzwań związanych z działaniami w obszarze odpowiedzialności za dobro wspólne w zespole i w całej organizacji;
- wypracowują otwartość na różnorodność w zespole i organizacji (multigeneracyjność, wielokulturowość) zarówno na poziomie wiedzy, umiejętności jak i wartości,
- pracują na wspólny wynik, mając świadomość i potrzebę realizacji własnych celów.
Metody szkolenia
To aktywny i dynamiczny warsztat w całości oparty na symulacji oraz dyskusjach i analizach wymagających i wymuszających interakcje i współdziałanie wśród uczestników szkolenia.
Opis symulacji:
to innowacyjne narzędzie edukacyjne – to interaktywna i niezwykle angażująca gra symulacyjna z podziałem na role, w której trzeba spodziewać się dużej dawki interakcji na żywo, wspieranych przez internetowy interface gry.
Symulacja składa się z 3 rund (każda trwa 2 godziny), które oddają kolejne zebrania zespołu z symulacji. W każdej następnej rundzie uzależniona jest od decyzji podjętych przez graczy w rundzie poprzedzającej. Osoby uczestniczące w niej wcielają się w różne role i mają za zadanie wspólnie i demokratycznie podejmować decyzje komunikując się i dyskutując. Gracze zdobywają punkty za realizację swoich celów oraz za podjęcie konkretnych decyzji przez zespół. Punkty są również za wysokie wartości 5 wskaźników efektywności, które wyrażają najwyższe wyniki, ale jeżeli którykolwiek ze wskaźników na koniec gry będzie zły – wszyscy uczestnicy przegrają.
Uwaga: Pracuje się w drużynie składającej się 7-8 osób maksymalnie.
W 2015 roku, symulacja została nagrodzona prestiżową nagrodą World Summit Youth Award (WSYA). W kategorii nagród dla młodych przedsiębiorców, którzy wykorzystują nowe technologie do wspierania światowego rozwoju. Nagroda przyznana jest przez International Center for New Media, a partnerem strategicznym jest m.in. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego (UNIDO) i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP). Nagrodzoną Autorką gry jest Polka, a gra oparta jest na autentycznej historii konkretnej polskiej miejscowości.
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych – 2 dni szkoleniowe