„Skuteczne projektowanie publikacji drukowanych i elektronicznych” może służyć doskonaleniu umiejętności zawodowych grafików z wydawnictw prasowych albo stanowić wprowadzenie do podjęcia pracy subedytora lub copy editora w redakcji gazety. Przyda się też autorom serwisów internetowych i wydawcom, którzy chcieliby wzmocnić przekaz swoich mediów albo stoją przed decyzją o unowocześnieniu gazety, magazynu, serwisu www przez dokonanie zmiany graficznej (redesign). Zapraszamy także ryzykantów zamierzających stworzyć nowy tytuł prasowy, czy stronę internetową.
Zobacz pełny opis szkolenia:
https://itmedia.pl/szkolenie/szkolenie-skuteczne-projektowanie-layoutu-i-typografii-publikacji-drukowanych-i-elektronicznych/
Program szczegółowy
Zasady wizualnego opowiadania (storytelling) w mediach
Graficzne funkcje tytułu i bloków tekstu — wprowadzenie do typografii. Dominanta wizualna, kontrast, hierarchia i rytm layoutu. Zależności między składnikami layoutu, kontrola nad zastosowanymi środkami.
Narracja tradycyjna i alternatywna (symultaniczna)
Opowiadanie liniowe za pomocą długiego tekstu i wieloelementowa opowieść graficzna. Wspólna praca autora tekstu i grafika nad formą przekazu.
Projektowanie dobrego layoutu ze zdjęciami i bez
Czytelne prowadzenie tekstu, ustalanie liczby ilustracji, tematy zdjęciowe i ilustracje typograficzne. Szerokości szpalt, ograniczenia i swoboda kreacji w publikacji.
Niezbędnik typograficzny
Wpływ kroju, wielkości i sposobu rozłożenia liter w tekście na czytelność, błędy składu i zasady poprawności typograficznej, bogactwo znaków (glyphs) zawartych w zestawach fontów i sposób ich wykorzystania. Zróżnicowanie użycia cudzysłowów, nawiasów, dzielenia wyrazów, itp. w różnych językach. Tytuły, śródtytuły, leady i inne wyróżnienia w procesie projektowania graficznego i redagowania. Zastosowanie ilustracyjne fontów.
Co ma grafik do tekstu?
Do czego potrzebna jest korekta, skoro mamy automatyczną autokorektę? Najczęstsze błędy „korektorskie” i udział grafika-projektanta w ich eliminacji, plaga „ortografii korporacyjnej” i sposoby jej eliminowania, pisanie tekstu „pod projekt graficzny” a łamanie tekstu gotowego. Udział projektanta graficznego w tworzeniu tytułów, śródtytułów, leadów i innych wyróżnionych elementów tekstu.
Poprawianie złych layoutów, szybka korekta błędów
Ocena jakości layoutów, dobieranie właściwych słów i kryteriów, korzyści z oceniania. Znajdowanie szybkich sposobów poprawy gotowego layoutu tuż przed publikacją.
Fotoedycja w mediach
Źródła zdjęć, zadania fotoedytora. Selekcja i obróbka zdjęć do publikacji, konflikt fotograf – fotoedytor. Koszty i prawa autorskie.
Formy infograficzne w praktyce prasowej/medialnej
Kto robi infografiki w mediach? Role grafika i redaktora w planowaniu. Zespołowa praca nad infografiką — korzyści i trudności. Rodzaje infografik w mediach, proste formy i złożone kompozycje. Budowanie layoutu na infografice i prostej infografiki na ilustracji.
Zróżnicowanie stylistyczne mediów
Czym się naprawdę różni tabloid od gazety opinii? Tabloidyzacja mediów — mimowolne i świadome upodabnianie się. Czy istnieją zasady layoutu tabloidowego? Mody i style graficzne w prasie.
Zasady współpracy wewnątrzredakcyjnej — redakcyjny „workflow”.
Planowane wydania z uwzględnieniem wizualizacji pomysłów.
Wpływ koncepcji wizualizacji na pracę autorów tekstów.
Zapobieganie konfliktom między autorami i grafikami.
Odświeżanie „szaty graficznej” (redesign)
Prawdziwe i urojone powody zmian graficznych, niezbędne etapy i czas ich trwania, dobór i zakup fontów, lista koniecznych prac… Decyzje graficzne mające konsekwencje ekonomiczne.
Stałe rozwiązania typograficzne, makieta
Układ wydania i siatka modułowa — ograniczenia i swoboda tworzenia layoutów. Lista elementów powtarzalnych, biblioteki gotowych rozwiązań, warianty layoutu, okładki.