Podczas szkolenia wyjaśnimy, kiedy powstaje utwór i z jakiej korzysta ochrony. Przeanalizujemy również aspekty prawne związane z coraz częściej występującymi wytworami AI i powiemy na co zwracać uwagę, przy korzystaniu z tych wytworów. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak korzystać z cudzej twórczości w sposób zgodny z prawem a także czy można dowolnie modyfikować utwory. Omówimy krok po kroku jak powinna wyglądać prawidłowo skonstruowana umowa dotycząca twórczości i jak zabezpieczać prawa do zamówionego utworu. Powiemy przy okazji o najczęstszych błędach przy zawieraniu umów z uprawnionymi z tytułu autorskich praw do utworu. Przeanalizujemy również kwestie związane z twórczością naszego pracownika i powiemy na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umowy o pracę. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak wygląda od strony prawnej korzystanie z utworów znajdujących się w domenie publicznej a także poznają zasady korzystania z utworów w ramach tzw. dozwolonego użytku. Omówiona zostanie również rola i charakter organizacji zbiorowego zarządzania przy zawieraniu umów na korzystanie z cudzej twórczości.
Na szkoleniu omówimy:
• Jak, w sposób zgodny z prawem, korzystać z utworów (fotografii, grafik, rysunków, piosenki)
• Czy można legalnie korzystać z twórczości udostępnionej publicznie czy np. pobranej z Internetu?
• Czym jest utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
• Czy można korzystać z wytworów AI bez żadnych ograniczeń? Kto ma prawa do „twórczości” AI?
• Jak korzystać z utworów bez narażania się na odpowiedzialność prawną z tytułu naruszenia praw autorskich?
• Czy można dowolnie wykonywać adaptacje i opracowania utworu i je rozpowszechniać?
• Kiedy można naruszyć czyjeś prawa autorskie?
• Czy można udostępniać i wykorzystywać utwory podczas prezentacji publicznych, konferencji, uroczystości państwowych itp.?
• Jak prawidłowo nabyć prawa do utworu od uprawnionego z tytułu praw autorskich?
• Co musi się znaleźć w umowie z autorem dzieła a co z wykonawcą (artystą scenicznym)?
• Jakie umowy uprawniają nas do korzystania z utworów? Umowy licencyjne a umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe?
• Czym jest dozwolony użytek utworów? Kiedy i jak można z niego korzystać?
• Czym są organizacje zbiorowego zarządzania i jaka jest ich rola w zawieraniu umów na korzystanie z twórczości.
Korzyści i cele:
- nabycie podstawowej wiedzy z zakresu praw autorskich i praw pokrewnych a także aspektów prawnych wytworów AI;
- nabycie praktycznej wiedzy w zakresie korzystania z cudzej twórczości, w tym – udostępnionej w Internecie - minimalizującej ryzyko korzystania nielegalnie z cudzej twórczości;
- nabycie umiejętności prawidłowego konstruowania umów dot. twórczości zabezpieczających w sposób optymalny interes reprezentowanego podmiotu zgodnie z intencją i celami umowy;
- umiejętności w zakresie rozpoznawania sytuacji, w których nie potrzebujemy zgody autora (cytat, dozwolony użytek, domena publiczna);
- nabycie praktycznej wiedzy związanej z zakresem działania i rolą organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
PROGRAM
1. Czym jest utwór?
• rodzaje utworów (utwór słowny, muzyczny, słowno-muzyczny, fotograficzny);
• utwór a wytwór AI;
• przesłanki konieczne do zakwalifikowania dzieła jako utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
• dzieło inspirowane;
• pomysł/ koncepcja – czy korzysta z ochrony prawnoautorskiej?
2. Ochrona prawnoautorska:
• autorskie prawa majątkowe;
• autorskie prawa osobiste;
• prawa zależne (opracowanie, tłumaczenie, adaptacja)
• roszczenia uprawnionego z tytułu autorskich praw,
• odpowiedzialność karna za naruszenia z tytułu autorskich praw.
3. Prawa pokrewne
• prawa artystów wykonawców;
• prawa do fonogramów;
• prawa do wideogramów
• prawa do nadań programów;
• prawa od pierwszych wydań;
• prawa do wydań naukowych i krytycznych.
4. Rodzaje umów prawnoaoutorskich:
• nabycie autorskich praw majątkowych a umowa licencyjna;
• forma umów i podstawowe elementy umowy;
• rodzaje licencji;
• istotne klauzule umowne, podstawowe braki i błędy w umowach.
• pola eksploatacji – czym są, pojęcie i ich znaczenie w umowie, konsekwencje ich nieokreślenia w umowie.
5. Umowa autorska z pracownikiem – twórcą dzieła jako szczególna forma nabycia praw autorskich.
• prawa pracodawcy do utworu pracowniczego;
• umowa o pracę a zakres korzystania z utworu.
6. Warunki stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do przychodów osiąganych z tytułu rozporządzania lub korzystania z praw autorskich.
• wymóg prawidłowego oznaczenia dzieła autorskiego;
• istotne elementy umowy warunkujące korzystanie z zasad stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.
7. Zasady korzystania z dzieła bez zgody autora
• dozwolony użytek publiczny;
• dozwolony użytek prywatny;
• przykłady dozwolonego użytku- cytat, parodia, karykatura, działalność – naukowa i dydaktyczna, użytek edukacyjny, korzystanie w celach informacyjnych, korzystanie z utworów wystawionych w miejscach publicznych i inne
• granice korzystania z utworów na zasadzie dozwolonego użytku.
8. Rola i charakter organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi:
• rodzaje organizacji zbiorowego zarządzania (o. z. z.);
• zakres działania organizacji zbiorowego zarządzania;
• kiedy musimy zadbać o umowę z o. z. z.;
• kiedy umowa z twórcą nie zwalania nas z obowiązku zawarcia umowy z o. z. z.