Program szkolenia:
I. Nowe wyzwania w obszarze własności intelektualnej na jednolitym rynku cyfrowym w dobie sztucznej inteligencji - wprowadzenie
II. Własność intelektualna w sieci internetowej
1. Jakie dobra intelektualne w Internecie podlegają ochronie prawnej, a które należą do domeny publicznej
2. Twórczość internetowa - projekty stron internetowych, zawartość portali internetowych, wpisy w serwisach społecznościowych, w tym teksty, komentarze, zdjęcia, grafika, filmiki, fanfiction
3. Utwory a wytwory generatywnej sztucznej inteligencji z perspektywy prawa autorskiego
III. Specyfika Internetu i jej praktyczne znacznie w kontekście rozpowszechniania dóbr intelektualnych w sieci internetowej
1. Internet jako aterytorialna przestrzeń rozpowszechniania dóbr intelektualnych
2. Właściwość prawa i jurysdykcji w sprawach związanych z udostępnianiem dóbr niematerialnych w Internecie
IV. Ograniczenia w korzystaniu z dóbr intelektualnych w Internecie wynikające z ochrony praw osobistych
1. Czyje prawa osobiste - podmiot uprawniony
2. Plagiat w sieci
3. Przejęcie chronionych elementów cudzego utworu a dozwolona inspiracja cudzym utworem
4. Utwory z zapożyczeniami pochodzącymi z cudzych utworów i zasady korzystania z nich
5. W jakim przypadku należy opatrzyć utwór oznaczeniem autorstwa, a kiedy można je pominąć bez ryzyka naruszenia praw osobistych
6. Anonimowość użytkowników udostępniających utwory w Internecie i jej znaczenie z punktu widzenia ochrony praw osobistych
7. Rola noty copyright
8. Kiedy można zmodyfikować cudzy utwór bez prawnych konsekwencji, a kiedy przeróbka utworu wymaga zezwolenia
9. Dzielenie utworów i ich łączenie z innymi materiałami udostępnianymi w Internecie
10. Czym jest „wizerunek" w rozumieniu prawnym. Wizerunek a artystyczne wykonanie utworu, wykonania lektorskie, dubbing
11. Kiedy można rozpowszechniać wizerunek/głos w Internecie bez zgody, a w jakich przypadkach rozpowszechnianie go wymaga zgody. O co należy zadbać w uzyskaniu zgody
12. Problematyka deepfake
V. Autorskie prawa majątkowe do utworów w cyberprzestrzeni
1. Korzystanie z utworów z punktu widzenia dostawcy treści w Internecie
a) Udostępnianie utworów w intranecie a Internecie. Internetowe pole eksploatacji
b) Rozpowszechnianie utworów na własnych i cudzych stronach internetowych, w tym w mediach społecznościowych typu Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn z uwzględnieniem przykładowych postanowień regulaminów serwisów w zakresie własności intelektualnej
c) Kategorie podmiotów udostępniających utwory w sieci - dostawcy treści a dostawcy usług pośrednich, w tym usługi zwykłego przekazu, cachingu, hostingu, platformy internetowe na gruncie Aktu o usługach cyfrowych (DSA); zasady odpowiedzialności dostawców usług pośrednich za treści użytkowników
d) Linking - w jakim przypadku stanowi rozpowszechnianie utworu w Internecie i wymaga zezwolenia uprawnionego do utworu; ryzyka prawne związane z linkowaniem
e) Problematyka pól eksploatacji i subpól związanych z różnymi modelami udostępniania utworów za pomocą sieci internetowej, w tym VoD, telewizja interaktywna, webcasting, simulcasting, near video-on-demand, dzwonki telefoniczne, kwalifikacja korzystania z utworów w celach reklamowych
f) Utwory w chmurze obliczeniowej (cloud computing), w tym udostępnianie programów komputerowych w modelu Software as a service - zagadnienia licencyjne dotyczące utworów udostępnianych w tym modelu
2. Korzystanie z utworów z perspektywy odbiorcy treści w Internecie (użytkownika końcowego)
a) Dozwolony użytek osobisty utworów
b) Kiedy użytkownik końcowy staje się dostawcą treści w Internecie
VI. Korzystanie z utworów w sieci internetowej na podstawie publicznego dozwolonego użytku na wybranych przykładach
1. Korzystanie z utworów w celu eksploracji tekstów i danych, w tym dla potrzeb tworzenia modeli sztucznej inteligencji, łącznie z GenAI
2. Przytaczanie utworów w sprawozdaniach; Prawo cytatu; Prawo panoramy; Korzystanie z utworów w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej; Korzystanie z utworów w celu reklamy publicznej wystawy i sprzedaży utworów
3. Ogólne wymogi prawne w zakresie dozwolonego użytku utworów i skutki ich niedochowania
VII. Korzystanie z utworów w sieci internetowej na podstawie umów
1. Umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe - o co zadbać w ich formułowaniu i zawieraniu
2. Umowy licencyjne negocjowane i adhezyjne (w tym licencje Creative Commons, open source, licencje stockowe) - zasady licencjonowania utworów, ryzyka prawne związane z wolnymi licencjami, na co zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o uzyskaniu tego rodzaju licencji
VIII. Odpowiedzialność prawna za naruszenia praw autorskich w sieci internetowej
1. Ogólne zasady odpowiedzialności cywilnoprawnej i karnej związanej z naruszeniem praw autorskich, w tym znaczenie winy użytkownika utworu dla jego odpowiedzialności prawnej
2. Roszczenia cywilnoprawne i sankcje karne będące konsekwencją naruszenia praw autorskich, w tym publikacja oświadczenia w sieci internetowej
IX. Pytania i odpowiedzi