Szukaj szkolenia

Nowe rozwiązania na rynku kreatywnym – technologia unity

 

Nowe rozwiązania na rynku kreatywnym – technologia unity

 



Aktualna sytuacja na rynku pracy IT, a także prognozy na najbliższe lata pokazują jasno, że pracowników w działach IT brakuje i brakować będzie. Co ciekawe, inne statystyki pokazują, że w ostatnich latach liczba absolwentów wydziałów informatyki w naszym kraju spada. Nie ma co się dziwić, że wielu zarówno młodych ludzi tuż po studiach, jak i tych z kilkuletnim dorobkiem na rynku pracy decyduje się na wypełnienie tej przestrzeni i przebranżowienie się, a w niektórych przypadkach wręcz zrobienie ze swojej pasji głównego źródła utrzymania. Ale po kolei…

Kiedy decydujemy się rozpocząć naszą aktywność jako twórca musimy obrać jakiś kierunek rozwoju. W zależności od zainteresowań i posiadanej wiedzy każdy może wybrać coś dla siebie. Warto jednak przyjrzeć się najszybciej rozwijającemu się rynkowi branży rozrywkowej, a chodzi o rynek gier komputerowych. Roczna wartość tego rynku podawana przez niektóre źródła za rok 2015 to ponad 60 mld EUR. Jednocześnie wartość ta rośnie o ok. 40% rocznie.
To dobry moment, by spróbować swoich sił w tej właśnie branży, która nie dość że wygląda obiecująco, to jeszcze sama praca należy do grupy tych atrakcyjnych, kreatywnych i rozwojowych.

Jak zacząć?

Na początek dobra, dla wielu, wiadomość: aktualnie nie pisze się już własnych silników do gier. Jest ich na rynku kilka i trzeba jedynie wybrać ten najlepszy dla siebie, w którym zaczniemy się szkolić. Niektóre z nich są płatne, inne pobierają tantiemy od zysków a jeszcze inne są zupełnie darmowe lub też posiadające wersję darmową i wersję płatną z rozszerzonym pakietem funkcjonalności. Przy wyborze engine’u, w którym będziemy tworzyć swoją grę warto przeanalizować kilka tematów:

  • popularność języka (lub języków) programowania wspieranych przez dany silnik,
  • ilość i rodzaj platform, na które możemy publikować gry w naszym silniku (najważniejsze to: PC, iOS, Android, WebGL oraz konsole),
  • ilość dostępnych materiałów szkoleniowych i szkoleń stacjonarnych.

 

 

 


Aktualnie największą ilość platform na rynku obsługuje Unity. Posiada również darmową wersję oprogramowania, w której możemy wykonywać projekty komercyjne i zarabiać na nich (!). Unity jest szczególnie popularne wśród twórców gier na urządzenia mobilne, 45% z nich używa tego rozwiązania.


 


Łatwy start

Unity poprzez udostępnienie bezpłatnej wersji oprogramowania do celów komercyjnych umożliwia łatwy start twórcom gier w uznanym na całym świecie oprogramowaniu. To ważne, gdyż istnieje możliwość zarobku, zanim cokolwiek zainwestujemy.

Na tym etapie bardziej trzeba myśleć o pomyśle na dobrą grę niż o sprawach sprzętowych i programowych. Unity od wielu lat stawia sobie za misję demokratyzację rynku gier, co w dużej mierze im się udało. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że niektóre znane na całym świecie tytuły gier powstał w kilkuosobowych zespołach. Czasem 2-3 osoby to wystarczająca liczba współtwórców, żeby powstała prosta gra, na początek kariery. Zacząć można również w pojedynkę i po opracowaniu prototypu poszukać osoby, która chciałaby z nami współtworzyć projekt.

Czy stawiać wszystko na jedną kartę?

Rynek gier to tylko jedna z dróg, jaką można podążać w oparciu o technologię Unity. Oczywiście można postawić wszystko na jedną kartę, ale nie jest to konieczne. Język C# , który wykorzystują programiści Unity w procesie tworzenia gier otwiera nową drogę zawodową, to programista platformy .NET. C# od wielu lat jest zawsze w pierwszych 5-6 najpopularniejszych językach na świecie. Jest też składniowo bardzo zbliżony do Java, na którym opiera się wiele aplikacji przemysłowych. Ale jest jeszcze inna droga…
 


A jeżeli nie widzę siebie w tworzeniu gier?

Jeżeli Unity przypadło użytkownikowi do gustu, ale nie widzi siebie jako programisty gier to… niech po prostu ich nie robi. Polecam wykonywanie wielu innych rodzajów projektów, jakie umożliwia Unity, szczególnie pożądane w marketingu i biznesie są:

  • interaktywne prezentacje produktowe w 3D
  • wirtualne spacery (architektoniczne czy też urbanistyczne prezentacje)
  • aplikacje na urządzenia mobilne nie związane z grami
  • aplikacje z zastosowaniem rozszerzonej rzeczywistości
  • wirtualna rzeczywistość z użyciem hełmów wirtualnych jak OculusRift i innych urządzeń (np. LeapMotion)
  • aplikacje eventowe z użyciem MS Kinect czy projection mappingu,
  • tzw. serious games, czyli aplikacje edukacyjne lub szkoleniowe opracowane na potrzeby konkretnych instytucji (np. sztaby zarządzania kryzysowego)


Jest tych zastosowań naprawdę sporo. I jak widać bez ryzyka warto poszukać swojego miejsca w tej dziedzinie branży kreatywnej.

 

 


Nie od razu Kraków zbudowano, a jednak…

Rozwiązania Unity są bardzo przyjazne dla użytkownika. Co prawda trzeba mieć na uwadze proces nauki, ale przy odpowiednim poprowadzeniu krzywa wiedzy przechodzi bardzo łagodnie i szybko. Nawet, jeżeli użytkownik nie jest programistą może zacząć tworzyć aplikacje korzystając z modułów i elementów przygotowanych przez producenta i społeczność ponad 4 milionów zarejestrowanych programistów. Z czasem wejdzie w tajniki narzędzia, a cały proces odbędzie się w naturalny sposób.

 

 

 

 

 

 


Pozyskanie wiedzy i finansowania - ważna rzecz

Wsparciem, na drodze do sukcesu, jest zapewne ułatwienie w pozyskaniu specjalistycznej wiedzy poprzez dostępne szkolenia . Sam przygotowałem kilka, dedykując je szczególnie tym, który mają pomysł na grę lub aplikację i chcą go wdrożyć w życie. Na szczególną uwagę zasługuje zintegrowana propozycja prowadząca twórcę przez wszystkie etapy dzieła już w warunkach edukacyjnych (…)


Możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia specjalistów jest teraz szczególne polecane np. w ramach prowadzonych poprzez Powiatowe Urzędy Pracy programy edukacyjne aktywizujące ludzi młodych. Więcej o edukacji i funduszach można uzyskać m.in. w Ośrodku Szkoleniowych IT Media, z którym na co dzień współpracuję.
 



Warte polecenia

Od 17 lat tworzę zarówno gry, konfiguratory 3D, symulatory, aplikacje prezentujące architekturę, obiekty historyczne jak i instalacje przemysłowe. Zanim rozwinęło się Unity korzystałem z wielu innych technologii, aktualnie wszystkie projekty wykonuje w Unity, którego jest fanem, programistą i trenerem. To zdobyte doświadczenie i wnikliwa znajomość rozwiązania Unity powoduje, że polecam je z pełnym przekonaniem. Zapraszam do korzystania z mojego doświadczenia.

Przygotowane szkolenia w oparciu o technologię UNITY:

  • Wizualizacja produktu – interaktywne Unity
  • Rozszerzona rzeczywistość
  • Tworzenie gier z elementami modelowania i teksturowania – moduł I
  • Tworzenie gier z elementami modelowania i teksturowania – moduł II
  • Unity – moduł I
  • Unity – moduł II


Autor: Arkadiusz Brzegowy

zobacz profil udostępnij zapytanie grupowe