PROGRAM
16 września 2024 r.
godz. 9.00-12.00 - prowadzący prof. Ryszard Markiewicz, dr Michał Markiewicz
1. Nowelizacja prawa autorskiego (projekt zmian)
• analiza projektu nowelizacji prawa autorskiego ze względu na implementację dyrektywy DSM 2019/790
2. Przegląd orzecznictwa
• Analiza nowych orzeczeń
godz. 12.00-13.30 - prowadzący dr Michał Markiewicz
3. Domniemanie autorstwa (art. 8 ust. 2 pr. aut)
• Podstawowe założenia
• Praktyczne problemy
• Stosowanie domniemania względem dzieł stworzonych przez sztuczną inteligencję
4. Jeszcze raz o cytacie - uwagi na tle orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Warszawie
• Prawa gatunku twórczości
• Nowe spojrzenie na funkcje cytatu
5. Generatywna sztuczna inteligencja, a umowy o współpracę z jej wykorzystaniem
(polityka korzystania ze sztucznej inteligencji przez kontrahenta)
• Jakie obszary są istotne z punktu widzenia korzystania z AI w różnych branżach
• Zasady korzystania z AI i ich zastosowanie w umowach z wykonawcami
• Propozycje modeli uregulowania polityki stosowania AI we współpracy z wykonawcami
godz. 13.30-14.00 - obiad
godz. 14.00-16.00 - prowadzący Marcin Mioduszewski, dr Michał Markiewicz
6. Weryfikacja zgodności z prawem korzystania z utworu (teksty, filmy, zdjęcia od twórców/z banków zdjęć)
• Na czym polega „clearowanie praw"?
• Przekrój branżowy: reklama i treści promocyjne, film, IT
• Czy da się uchylić wszystkie ryzyka?
• Twórcy i nabywcy treści
• Banki zdjęć
• Spadkobiercy
• Muzyka
• Film
• Produkty programistyczne i podobne
7. Muzyka w reklamie, produkt muzyczny (nagranie) a reklama
• Sposoby korzystania z muzyki w reklamie
• Jak działa rynek muzyki w reklamie - charakterystyka prawno-biznesowa
• Podmioty uczestniczące w obrocie treściami reklamowymi, w tym organizacje zbiorowego zarządzania
• Jakie prawa, od kogo i komu należy pozyskać, aby korzystać z muzyki w reklamie
• Co to jest synchronizacja i jakie ma znaczenie?
• Przykład schematu transakcji i umów dotyczących muzyki w reklamie
8. Ochrona przed „kradzieżą" pomysłów, koncepcji, planów i ich konkretyzacji
(prawo autorskie, bazy danych, know-how oraz klauzule umowne zabezpieczające te interesy)
• Pomysł a różne formy i treści konkretyzujące pomysł
• Na granicy pomysłu i jego konkretyzacji - algorytmy, schematy, układy, dobory
• Czysty pomysł i koncepcja a możliwości jej ochrony - prawa wyłączne, umowy i inne zastrzeżenia
• Czy prawa wyłączne i dobra osobiste mogą być narzędziami do ochrony „pomysłów" i „koncepcji"?
• Ochrona pomysłu w negocjacjach
• Obrót know-how - jak zbudować transakcje dotyczące czystej wiedzy
• Klauzule ofertowe i negocjacyjne chroniące pomysły i koncepcje
9. Umowa opcji w prawie autorskim
• Co to jest umowa opcji i w jakich branżach jest wykorzystywana (film, muzyka, wydawnictwa książkowe i inne prace literackie, marki, gry komputerowe)
• Charakterystyka umowy opcji
• Rodzaje umowy opcji
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
17 września 2024 r.
godz. 9.00-10.45 - prowadzący dr Marek Bukowski i dr hab. Michał Rusinek
1. Pojęcie oryginalności dzieła z perspektywy prawnika i językoznawcy
2. Ontologia dzieła literackiego i intertekstualność
3. Sztuczna inteligencja w procesie twórczym
4. Case study - kto to napisał?
godz. 11.00-13.30 - prowadzący dr Marek Bukowski
5. Implementacja dyrektywy SATCAB II i znaczenie dla rynku telewizyjnego
6. Rozpowszechnianie w drodze wprowadzania bezpośredniego (właściwe i niewłaściwe), najnowsze orzecznictwo w Polsce
godz. 13.30-14.00 - obiad
godz. 14.00-16.00 - prowadzący dr Marek Bukowski
7. Licencje zbiorowe z rozszerzonym skutkiem - legitymacja OZZ, czyli kto i jakimi prawami zarządza
8. Roszczenie informacyjne w teorii i w praktyce
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
18 września 2024 r.
godz. 9.00-14.30 - prowadzący dr Karina Kunc-Urbańczyk
Media społecznościowe i twórczość internetowa
1. AI w social mediach
• AI Act a oznaczanie treści wygenerowanych - jak aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję zmieniają się pod wpływem nowego prawa europejskiego
• Czy można karmić AI treściami użytkowników Instagrama i Facebooka - analiza projektu „SI w Meta" Marka Zuckerberga
• Amerykańskie sprawy sądowe przeciwko sztucznej inteligencji - czy użytkownicy aplikacji pozywanych firm powinni się martwić
• Generatory głosu AI - czy klonowanie głosów znanych osób jest legalne?
2. Prawo autorskie w social mediach
• „Licencja na udostępnianie", czyli prawnoautorskie problemy używania cudzych utworów w social mediach (reposty, remiksy, duety, stitche)
• Definicja komercyjnego wykorzystania utworu a prawo polskie
• Dopuszczalne granice cytowania w materiałach publikowanych w mediach społecznościowych - czy możemy już mówić o „prawach gatunku twórczości internetowej"?
3. Memiarze kontra prawo
• Mem internetowy jako utwór chroniony prawem autorskim
• Problemy związane z marketingowym wykorzystywaniem memów internetowych
• Prawne konsekwencje internetowej popularności - jaki jest zakres ochrony wizerunku i prywatności influencerów i twórców internetowych?
godz. 14.30 - obiad